fbpx

Niet iedereen kan makkelijk schrijven. Een pakkende tekst schrijven is soms nog een stapje lastiger. Hoe neem je je klanten mee in je verhaal? Ik geef je vijf schrijftips.

Als tekstschrijver is schrijven voor mij een eitje. De woorden rollen -meestal, ook ik heb wel eens een writersblock- zo uit mijn pen. Dit is voor veel ondernemers het tegenovergestelde, zij vinden het vaak maar lastig om de goede woorden te vinden en dan moeten die ook nog eens op papier. Speciaal voor hen heb ik hieronder vijf tips opgeschreven die je daar bij kunnen helpen.

De tips op een rijtje:

1 Ben je bewust van je boodschap. Wat wil je vertellen en uitdragen naar de buitenwereld? Is het een persoonlijke ervaring, een verhaal gebaseerd op een klantervaring of wil je bijvoorbeeld louter kennis delen?

2 Leg je diepste gevoel in de tekst. Dit doe je door terug te gaan naar de emotie die je zelf ervaart bij wat je wilt vertellen. Schrijf je een persoonlijke ervaring op, ben dan ook niet bang om je persoonlijke emotie erin te leggen. Vertel je over een klant met een positief verhaal, beschrijf je gevoel hierbij in je tekst. Veel lezers zullen zich erin herkennen. 

3 Probeer niet te verkopen. Veel teksten zijn gebaseerd op het aanbieden van een dienst of verkopen van een product. Natuurlijk kun je wel een kleine link leggen, maar laat het niet de kern zijn van je tekst. Tegenwoordig wil men meegenomen worden in het verhaal van de onderneming of voorzien worden van kennis en informatie. Laat zien wat je weet. 

4 Verplaats je in je klant. Dit moet je eigenlijk bij alles wat je voor je onderneming doet doen, ook voor het schrijven van een pakkende tekst. Wat wil jij dat je klant ervaart? Hou dit in gedachten bij het schrijven. 

5 Durf te vertellen! Het gebeurt vaak dat de ondernemers zichzelf tekort doen, omdat ze denken teveel aandacht op zichzelf te richten wanneer ze een tekst schrijven. Niets is minder waar. Je klanten willen graag weten wie je bent, wat je doet en waarom je het doet. 

Waar gebruik je dan die pakkende tekst die je hebt geschreven?

Het ligt er natuurlijk aan met welk doel en voor welk medium je schrijft, maar in principe kun je deze tekst als basis gebruiken en het per kanaal aanpassen. Voor social media schrijf je een kortere tekst dan voor je nieuwsbrief en in je blog kun je weer een afbeelding en call to action toevoegen. 

Weet je niet zeker of jouw tekst aanspreekt of loop je er ontzettend mee te worstelen? Neem dan nu meteen contact op en we gaan samen aan de slag. 

Heb jij mijn checklist al?

WhatsApp Stel je vraag via WhatsApp!