fbpx

Je kunt er de duvel op zeggen en iedereen heeft het erover… Er komt weer een crisis aan. Zodra het even de goede kant op lijkt gaan in ons koude (en soms te warme) kikkerlandje, zit er ook meteen weer een keerzijde aan de medaille. Het is natuurlijk niet altijd feest.

Als ondernemer ben ik er momenteel meer mee bezig dan als “gewoon” mens. Want het kan ook mij raken en daar houd ik rekening mee. Er vallen op dit moment veel bouwbedrijven om en dat raakt me best. Ik heb een aantal jaar bij een grote sloper gewerkt en heb gezien wat het met de mensen doet als je eigen bedrijf het moeilijk heeft of failliet wordt verklaard. Dat wens je geen enkele ondernemer toe.

Ik hoorde vanochtend ook op de radio dat vanaf volgend jaar al de koopkracht verminderd. Nederland vergrijst. Maar dat was ook al zo toen ik nog op school zat, herinner ik me nu. Voor ondernemers is dit best een dikke pil. Wat doe je als je retailer bent, hoe speel je in op de behoeften van je klanten?

Hoe zichtbaar ben je?

Ik denk dat het al begint bij een stuk online zichtbaarheid. Want ondanks dat je misschien je vaste klanten hebt, zul je toch ook nieuwe moeten aantrekken wil je kunnen overleven. En hoe zet je je zelf nou in de schijnwerpers? Met een ludieke actie, een specifiek assortiment? Iets om over na te denken.

En dit geldt natuurlijk niet alleen voor bouwbedrijven en retailers. Ook de horeca heeft hier mee te maken. Uit eten gaan is meestal een ‘luxe’ vrijetijdsbesteding en dat is iets waar als eerste op bezuinigd wordt. Hoe blijf je dan toch je klanten naar binnenhalen? Er ligt een hele online wereld op de horeca te wachten, want ik zie er nog lang niet genoeg van.

Laat maar zien wat je in huis hebt, waarom jouw gerechten het meest bijzonder zijn of waarom mensen bij jou dat ene biertje op de tap moeten komen proeven. Verleid je klanten door te laten zien wat ze missen als ze niet bij jou komen eten en drinken.

Iedereen kan het!

Natuurlijk benoem ik nu deze branches omdat dat mijn klanten zijn. Maar dit geldt eigenlijk voor iedereen. Elke ondernemer kan op zijn of haar manier laten zien waar hij/zij mee bezig is. Maak het maar persoonlijk, laat zien wie jouw klant aan de telefoon krijgt als er gebeld wordt. Laat zien wie er aan de deur staat met een bestelling, laat zien wie er een training komt geven. Laat je persoonlijke kant zien.

En, één van de dingen die ik altijd roep: laat zien dat je kennis van zaken hebt. Waarom zou een klant bij jou moeten zijn en niet bij de concurrent? Wat maakt jou nou zo bijzonder? Tegenwoordig kun je alles online vinden, dus wat is nou jouw onderscheidend vermogen?

Zodra je hier een antwoord op hebt, heb ik maar één advies voor je: KNAL HET ONLINE!

Want daar zitten jouw klanten en als ze jou niet kunnen vinden, zoeken ze iemand die zich wel laat zien.

WhatsApp Stel je vraag via WhatsApp!