fbpx

Wist je dat als je spruitjes roerbakt, ze een beetje omhoog springen? Wat heeft dat nou weer te maken met schrijven? Nou, een heleboel. Waarom leg ik je hier uit.

PS: als je mijn post hierover al hebt gelezen, kun je het eerste stukje overslaan (of niet, want het blijft leuk).

Ik stond deze week mijn spruitjes dus te roerbakken en toen dacht ik ineens: eigenlijk zijn ondernemers net die spruitjes als het op het schrijven van teksten aankomt. De één springt eruit en durft echt te vertellen, maar een ander is juist degene die stil in de pan blijft liggen. Die weet misschien niet goed hoe hij of zij moet springen (schrijven dus) of durft het niet. Dit verhaal vertelde ik ook in mijn pitch tijdens een netwerkontbijt en ik vroeg de ondernemers daar: “Welk spruitje ben je en welke wil je zijn?”.

Verleid je klanten

Tekstschrijven is waarschijnlijk niet je meest favoriete bezigheid als ondernemer. Zoals ik al zei kan dat komen omdat je er geen zin in hebben, niet weten hoe je moet schrijven of omdat je er gewoon geen tijd voor hebt. Maar toch is het wel nodig, want als jouw tekst je potentiële klanten niet verleidt, hoe worden ze dan jouw klant? Er is meer nodig dan alleen jouw vlotte babbel en leuke persoonlijkheid.

“Maar ik heb nog nooit reclame gemaakt, dus het is niet nodig.” Teksten schrijven is niet per se reclame maken. Ja, je wilt natuurlijk je bedrijf van de beste kant laten zien. Maar het gaat er ook om dat je iets met je lezers deelt waar zij wat aan hebben. Bijvoorbeeld wat inside information over jouw product. Niet te veel, maar net genoeg om ze nieuwsgierig te maken naar meer. Of als je een dienst aanbiedt die ondernemers zelf nog wel zouden kunnen uitvoeren (maar ze willen nog niet aan uitbesteden toegeven ;-)), geef dan wat tips hoe ze dit het beste kunnen aanpakken.

Zo heb ik zelf een hele handige checklist geschreven over hoe je nou een goede social media post schrijft. Downloaden kan hier. Maar als je er alsnog niet uitkomt, kom je wel bij me hè?

Schrijven voor online zichtbaarheid

Het is een veelgebruikte term, online zichtbaarheid. Maar het is weldegelijk erg belangrijk voor je onderneming. Hoe word jij anders gevonden?

Je kunt voor zoveel verschillende kanalen schrijven. Social media, een nieuwsbrief en natuurlijk je website. Er zijn nog ondernemers die denken zonder te kunnen. Maar zoals ik altijd zeg, tenminste driekwart van je (potentiële) klanten is online te vinden. Dus schrijf er dan ook voor! Wie zit er tegenwoordig niet op Facebook, Instagram of LinkedIn?

Denk eens aan je nieuwsbrief. Heeft die al jaren dezelfde lay-out en kan er wel een opfrisbeurtje tegenaan? Tegenwoordig kun je je nieuwsbrief gebruiken als een korte versie van een blog. Je maakt je lezers lekker met een gave actie, of stelt ze een vraag waar ze geheid reactie op geven. Maak er maar een verhaal van, het is namelijk een bewezen effectieve methode om je lezers zo vast te houden.

Bloggen is de bom!

En niet te vergeten: schrijf een blog! Want door die op je website te plaatsen, word je ook nog eens beter gevonden in Google. Je deelt namelijk content en dat is waar het bij Google om draait. Wel met de goede zoekwoorden erin verwerkt. Wist je dat je daar ook heel goed onderzoek naar kunt doen? Bijvoorbeeld in Google Analytics.

In een blog laat je ook meteen zien hoe jij je klanten benadert. Doe je dat op dezelfde manier als waarop je praat of schrijf je juist weer heel zakelijk? Het ligt er ook wel een beetje aan hoe je je onderneming profileert, maar uiteindelijk zit jij met je klant aan tafel. Als je nog een kleine onderneming hebt of zzp’er bent, dan raad ik zeker aan om gewoon lekker in spreektaal te schrijven. Ben je eigenaar van een groot / groter bedrijf, dan kun je je schrijftaal daarop aanpassen. Dan praat je waarschijnlijk ook meer in de wij-vorm.

Bloggen is gewoon de bom. En in het kader van ‘practice what you preach’ moet ik ook weer meer gaan schrijven. Ik heb nog wat oude blogs van mijn vorige site, die ga ik maar eens nieuw leven inblazen. Dat kan gewoon hè? Oude content herbruiken. Want waarschijnlijk heeft maar een klein deel van mijn volgers het gelezen.

Oeh, vergeet ook niet om je blogs te promoten op je sociale kanalen! Erg belangrijk, het trekt namelijk ook weer meer verkeer naar je website. Vindt Google ook wel leuk.

PS: Vergeet niet om jouw exemplaar van mijn checklist aan te vragen!

WhatsApp Stel je vraag via WhatsApp!