fbpx

Ze zijn er in allerlei vormen en maten: nieuwsbrieven. Er zijn schreeuwerige nieuwsbrieven, ellenlange nieuwsbrieven of nieuwsbrieven met 200 links. Wat is er nou nodig om een goede nieuwsbrief te schrijven? Ik leg het je hieronder uit.

Allereerst is het belangrijk om een aantal zaken duidelijk te hebben:

  1. Voor wie schrijf je?
    Dat is een vraag die je je eigenlijk bij elk bericht dat je schrijft moet stellen. Of het nou gaat om een nieuwsbrief, bericht voor social media of de teksten van je website: voor wie schrijf ik dit? Alle businesscoaches roepen het en ik ook: ken je doelgroep, ken je klant. Want als je die kent, weet je namelijk voor wie je kunt schrijven en bovenal, wat je kunt vertellen.
  2. Wat wil je vertellen?
    Uiteraard is een onderwerp in je nieuwsbrief wel zo handig. Je hebt namelijk iets te vertellen en dat moet ingeleid worden. Dat doe je dan met het onderwerp. In de meeste programma’s is het mogelijk om een extra titel toe te voegen, dit kan bijvoorbeeld als teaser gebruikt worden. Ik zie helaas nog vaak genoeg nieuwsbrieven zonder onderwerp voorbij komen.
    Vind je het lastig om een onderwerp te verzinnen? Laat het gewoon op je af komen. Vaak komt de inspiratie namelijk op de meest onverwachte momenten. Tip van mij: schrijf je gedachten wel meteen op, want meestal is het na 2-5 seconden weer verdwenen!
  3. Is het nieuwsbriefwaardig?
    Heb je genoeg te vertellen voor je nieuwsbrief of kun je het beter in een social media bericht kwijt? De meeste nieuwsbrieven bevatten tussen de 300 en 500 woorden, dat is een goede lengte.
    Daarnaast is het ook belangrijk dat je onderwerp aanspreekt. Heeft je lezer er iets aan of is het “loze” informatie? Tegenwoordig draait alles om waarde delen.

Wat is dan een goede nieuwsbrief?

Eerst wil ik nog even zeggen dat je nieuwsbrief wel brancheafhankelijk is. Ben je werkzaam in de mode-industrie, dan zal je nieuwsbrief er anders uitzien dan die van mij. Toch kun je ze op veel fronten wel gelijktrekken.

De “ouderwetse” nieuwsbrieven bestaan vaak uit meerdere stukjes informatie met verschillende onderwerpen en daarin worden vaak links verwerkt naar artikelen of blogs op een website. Maar dat is iets wat eigenlijk niet meer werkt. Waarom niet? Wanneer je lezer op de link klikt, keert hij of zij vaak niet meer terug naar de nieuwsbrief. Zo’n link leidt vaak naar een artikel op een website, waar de lezer dan blijft hangen of vanaf daar verdergaat met wat anders.

Wat je beter kunt doen is je nieuwsbrief aan één onderwerp wijden en hier zoveel mogelijk over vertellen. De andere onderwerpen kun je dan weer gebruiken voor nieuwe nieuwsbrieven.

Weten hoe je een pakkende tekst schrijft? Ik geef je 5 tips

Maak gebruik van tussenkoppen

Niets leest zo onprettig als een grote lap met tekst. Je lezer scant namelijk -meestal onbewust- de tekst voordat het gelezen wordt. Tussenkoppen helpen je verhaal beter te vertellen en makkelijker leesbaar te maken voor jouw doelgroep. Als je lezer geen zin heeft om alles te lezen, dan kan diegene zelf bepalen welke stukjes hij/zij wel wil lezen.

Maak ook niet te lange alinea’s, want ook dat is niet prettig om te lezen. Een mens heeft maar een korte aandachtsboog, dus als je wilt dat je klant jouw nieuwsbrief blijft lezen moet je er wel voor zorgen dat die zo leesbaar mogelijk is ingedeeld.

Wat ik je nog als laatste tip wil meegeven: schrijf vanuit je hart. Jij bent goed in wat je doet, want anders deed je het niet. Je hebt wat te vertellen, dus laat het horen! Als het mensen niet aanspreekt, zijn ze niet jouw doelgroep.

Tot slot

Je nieuwsbrief is iets wat van jou is, het is persoonlijk en jij deelt jouw kennis en waarde. Natuurlijk is geen enkele nieuwsbrief fout, de tips die ik je geef zijn enkel een leidraad om jouw lezers zo goed mogelijk te bedienen.

PS: doe je al mee met mijn winactie? Je leest het hieronder!

Jubileum winactie!

Win een gratis inspiratiesessie!

Schrijf 's up winactie inspiratiesessie


Op donderdag 1 augustus vierde mijn eerste jubileum als ondernemer.
Om dit te vieren geef ik een gratis inspiratiesessie t.w.v. € 97,- weg!

Voor wie is een inspiratiesessie?
Voor ondernemers die het niet voor elkaar krijgen om hun ideeën m.b.t. social media, nieuwsbrief
of het schrijven van tekst uit te werken.

Wat moet je doen?
Stuur jouw gegevens én idee of probleem per mail naar hallo@schrijfesup.nl en vermeld
in het onderwerp ‘jubileum winactie’.

Je hebt nog tot en met vrijdag 9 augustus!


Volg mij op Facebook, Instagram en LinkedIn

WhatsApp Stel je vraag via WhatsApp!